1) Metoda bazální stimulace
– pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami je simulace pedagogicko-psychologickou aktivitou, kdy se snažíme jedincům nabídnout možnost pro vývoj jejich osobnosti.
– pojem bazální znamená elementární základní nabídku, která se nabízí v nejjednodušší podobě.
– pojem stimulace se rozumí, že se nabízí podněty všude tam, kde těžce postižený člověk vzhledem ke svému postižení není schopen sám postarat o dostatečný přísun přiměřených podnětů potřebných pro svůj vývoj.
– základní myšlenkou je požadavek na celistvost ve vývoji, tedy na vnímání, myšlení, pohyb, pocity, tělesná zkušenost a ve středu všeho stojí komunikace.
– k podnětům patří somatické, vibrační, vestibulární, čichové, chuťové, sluchové, zrakové, komunikativní a sociálně-emocionální podněty.
2) Arteterapie:
– skupinová aktivita zaměřená na využívání umění, s využitím různých materiálů a technik.
– při arteterapii se upevňují vztahy ve skupině, probíhá komunikace a dalším cílem je poznání sebe samého a odreagování se.
– jde o jakousi formu psychoterapie, kdy dítě pomocí výtvarné tvorby vyjádří svůj zážitek, rozvíjí vnímání i možnost sebeuzdravování.
– nehodnotí se technika, ale osobní zpověď v průběhu samotném tvůrčím procesu.
– důraz je kladen na sebehodnocení pomocí neverbálních symbolů (strach, obava, přátelství…).
– umění se chápe jako léčebný prvek nejčastěji pomoci abstrakce a hlíny jako materiálu.
3) Senzorická integrační terapie:
– využívá se v terapii u dětí s poruchou pozornosti, hyperaktivity, opožděného vývoje, emočních problémů i u jedinců s autismem či Downovým syndromem.
– v čem tkví úspěch integrace? Jde o nejpřirozenější pohybové činnosti, které se uplatní ve hře a sociálních kontaktech, různorodá nabídka aktivit nabídne svobodnou volbu výběru.
– houpání v síťce obnovuje pocit bezpečí a sounáležitosti, posiluje se důvěra a vnímání těla, uvolní se napětí, To vše má pak pozitivní dopad na vyrovnání emočních či adaptačních problémů.
– kromě závěsných sítí se používá například zrcadlo, trampolína, masážní míčky, houpačky, trojrozměrný žebřík, chůdy, jednonohá stolička a další pomůcky, které jsou dostupné v tělocvičnách či hernách.
4) Hydroterapie:
je založena na vodoléčbě ve vířivé vaně a volného pobytu v bazénu.